Vi kan upphandling – såväl teori som praktik!
Sjölin & Partners är ett mindre oberoende konsultföretag som bistår köparsidan i framför allt offentliga affärer. Vår affärsidé är att stötta olika köpare med strategisk rådgivning och kompetensutveckling kring upphandling. Det betyder att vi stöttar den köpande parten på alla tänkbara sätt, genom samtliga faser i en upphandlingsprocess (se mer under Tjänster).
Vår största styrka är vår långa erfarenhet av upphandling inom många delar av offentlig sektor - vi förstår våra kunders vardag och vi kan upphandling - såväl det underliggande regelverket som det praktiska hantverket. Vi ger därför handfasta och konkreta råd och tips, baserade på kunskap om verkligheten.
Vi genomför våra uppdrag tillsammans med kunderna. På det sättet får vi en kontinuerlig kompetensöverföring till kunden och en bättre förankring av resultatet i kundens organisation - samtidigt som det är mycket roligare för alla parter!
Vi fungerar ofta som expertstöd till organisationens egen upphandlingsfunktion, vilket brukar vara ett mycket kostnadseffektivt sätt att nå bra resultat. Vi kan givetvis även ta ansvar för hela genomförandet av en upphandling om kunden så önskar.
Vårt mål är att bidra till att utveckla, bygga upp och sprida ”beställarkompetens” - särskilt inom Sveriges offentliga sektor, så att effektiva upphandlingar/inköp och anpassad uppföljning börjar ses som en naturlig del av den offentliga verksamheten.
historia (i korthet)
Företaget har bedrivit verksamhet sedan 2006, sedan 2011 i nuvarande form (AB).
Vi har haft en stabil utveckling med många återkommande kunder och långvariga rådgivningsuppdrag, där vi fungerar som externt ”bollplank” kring olika upphandlingsrelaterade frågor.
Företaget samarbetar med flera andra konsulter i olika nätverk när uppdragen kräver andra specialkompetenser och/eller mer resurser.
Vi har genom åren haft förmånen att få arbeta med kunder inom alla delar av offentlig sektor.